Home Logistică WDP: Companiile preferă din ce în ce mai mult nearshoring-ul în favoarea offshoring-ului
LogisticăNoutati

WDP: Companiile preferă din ce în ce mai mult nearshoring-ul în favoarea offshoring-ului

41

Nearshoring-ul a câștigat o popularitate semnificativă în ultimii ani, înlocuind practicile tradiționale de offshoring/outsourcing, conform dezvoltatorului imobiliar de spații logistice WDP, care identifică drept cauză instabilitatea geopolitică aflată în creștere.

Evenimente precum pandemia globală și conflictele geopolitice au dus la perturbări fără precedent în lanțurile de aprovizionare, obligând companiile să își regândească strategiile operaționale. De exemplu, în 2022 și 2023, investițiile în proiecte de producție din Africa de Nord și Europa Centrală și de Est au crescut cu 62% comparativ cu perioada pre-pandemică. Deși nearshoring-ul nu oferă aceleași economii de costuri precum offshoring-ul, acesta reușește să echilibreze reducerea costurilor cu eficiența operațională. Astfel, nearshoring-ul are un viitor promițător, România fiind un potențial punct de atracție.

Economia globală instabilă determină companiile să adopte nearshoring-ul

Pandemia globală, invazia Rusiei în Ucraina, atacurile asupra transportului maritim în Marea Roșie și instabilitatea geopolitică au evidențiat vulnerabilitatea lanțurilor lungi de aprovizionare.

„Instabilitatea geopolitică cu care ne confruntăm astăzi reprezintă o serie de provocări pentru afaceri. Perturbările lanțurilor de aprovizionare, incertitudinile economice cauzate de inflație și fluctuațiile valutare, tensiunile sociale și riscurile reputaționale sunt doar câteva exemple ale consecințelor războiului și sancțiunilor comerciale. Companiile trebuie să găsească modalități de a depăși aceste obstacole. Observăm că, din acest motiv, tot mai multe companii optează pentru nearshoring în locul offshoring-ului”, a declarat Gijs Klomp, Business Development Manager WDP România.

Offshoring-ul este o strategie de afaceri prin care o companie își mută operațiunile în țări îndepărtate. Un exemplu de offshoring este o companie europeană care își desfășoară producția în Asia. În cazul nearshoring-ului, companiile își relochează procesele de afaceri, inclusiv stocurile și producția, într-o țară aflată în apropiere.

De la începutul pandemiei de COVID-19, companiile investesc din ce în ce mai mult în noi fabrici în țări învecinate, cum ar fi cele din Africa de Nord și Europa Centrală și de Est (ECE). Între 2022 și 2023, au fost investite peste 82 de miliarde de dolari în proiecte de producție în 15 dintre aceste țări. Aceasta este o sumă record, cu 62% mai mare decât investițiile realizate în cei doi ani de dinaintea pandemiei (2018-2019), conform fdi Intelligence.

„Nearshoring-ul este o necesitate strategică pentru creșterea sustenabilă și avantajul competitiv al multor companii. Nearshoring-ul permite companiilor să își îmbunătățească eficiența operațională și să își reducă costurile, fiind în același timp mai sustenabile și mai adaptabile. Acest lucru contribuie la consolidarea unei poziții puternice pe piață și susține creșterea pe termen lung”, explică Gijs Klomp.

Un echilibru între reducerea costurilor și eficiența operațională

Nearshoring-ul oferă numeroase avantaje. În primul rând, lanțurile de aprovizionare mai scurte sunt, în general, mai puțin vulnerabile la perturbări, cum ar fi conflictele sau dezastrele naturale. Datorită diferențelor de fus orar mai reduse, comunicarea și colaborarea în timp real sunt mai ușoare, ceea ce duce la fluxuri de lucru mai eficiente și la timpi de răspuns mai rapizi.

Deși nearshoring-ul nu poate oferi aceleași economii de costuri precum offshoring-ul către țări îndepărtate, cu costuri foarte mici ale forței de muncă, acesta oferă adesea un echilibru între costuri reduse și eficiență operațională. Distanțele mai scurte contribuie, de asemenea, la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de gaze cu efect de seră.

„Proximitatea oferită de nearshoring sporește reziliența și fiabilitatea lanțului de aprovizionare și ajută companiile să satisfacă cererea clienților într-un mod consecvent și eficient, fără a compromite calitatea,” explică Gijs Klomp.

România, ca potențial punct de atracție pentru nearshoring

WDP vede, astfel, un viitor pozitiv pentru nearshoring. În ceea ce privește țările care se califică drept puncte de atracție bune, România se remarcă prin potențialul său economic, patrimoniul cultural și poziția sa strategică la intersecția dintre Europa Centrală, de Est și de Sud-Est. România poate oferi companiilor atât eficiență din punct de vedere al costurilor, cât și competitivitate, fără a fi asociată cu riscuri mari.

Gijs Klomp: „Observăm încă unele bariere, cum ar fi infrastructura rutieră subdezvoltată și scăderea populației. Cu toate acestea, România este o țară atractivă pentru nearshoring, mai ales de când a devenit un jucător economic din ce în ce mai important în Europa de Est în ultimii ani, având a doua cea mai mare economie după Polonia. Investițiile în proiectele din România au ajuns la 6,6 miliarde de dolari în 2022-2023, dublu față de 2018-2019. La WDP, avem experiența și cunoștințele necesare pentru a ghida companiile în proiectele lor de nearshoring, atât pentru depozitare, cât și pentru producție. În România, îmbinăm ambele activități pentru un portofoliu extins de clienți care implementează strategia de nearshoring.”

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

AerianNoutati

Wizz Air lansează prima rută de lung-curier în 2025

Wizz Air începe din 2 iunie 2025 zborurile de lung-curier, care vor...

NoutatiServicii

O alternativă de înaltă calitate la motorina tradițională

DKV Mobility, furnizor european de top de servicii și soluții de plată...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...