Home Noutati Cel mai lung tunel scufundat din lume
Noutati

Cel mai lung tunel scufundat din lume

21

Un tunel construit prin inginerie inovatoare este etapa finală a proiectului de conectare a Danemarcei – și a țărilor nordice în ansamblu – la restul Europei. Este vorba despre cel mai lung tunel scufundat din lume.

De pe cheiul orașului danez Rødbyhavn, cu Marea Baltică strălucind în razele soarelui, Germania este atât de aproape încât o poți vedea – un grup de turbine eoliene la orizont.

Orașul german Puttgarden se află la doar 11 mile distanță, dar pentru a ajunge acolo este nevoie fie de o călătorie de 45 de minute cu feribotul – plus timp pentru îmbarcare și debarcare -, fie de un drum de șase ore cu mașina care traversează o mare parte din Danemarca.

Însă sub apă, construcția unui viitor alternativ este în plină desfășurare, sub forma celui mai lung tunel scufundat din lume – termen care desemnează un tunel construit în altă parte și apoi scufundat în loc. Când tunelul Fehmarnbelt se va deschide în 2029, oamenii vor putea traversa această întindere de apă în doar 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina.

Tunelul va eclipsa actualul deținător al recordului

Tunelul va eclipsa cu mult actualul deținător al recordului pentru drumuri și căi ferate, tunelul Drogden de 3,5 km, care, împreună cu podul Øresund, leagă Danemarca și Suedia.

Noul tunel este, de asemenea, considerat etapa finală a unui proiect de infrastructură în trei părți – alături de podul Øresund și de podul Great Belt care traversează insulele daneze Zealand și Funen – care leagă Danemarca și țările nordice în ansamblu de restul Europei.

Odată ce tunelul va fi finalizat, va fi posibil să se transporte mărfuri, inclusiv oțel, pe calea ferată din nord până în vârful Norvegiei până în centrul și sudul Europei. Va reduce considerabil timpul de călătorie cu trenul între Copenhaga și Hamburg de la 4,5 la 2,5 ore.

La nivel național simbolizează punctul culminant al unei transformări a psihicului danez în ultimul sfert de secol, de la o peninsulă relativ izolată și o colecție de insule la un hub internațional.

„Face parte din această legătură pe care Europa încearcă să o facă între nordul Norvegiei și sudul Europei, care a început când am construit podul Øresund între Copenhaga și Malmö”, a declarat Mikkel Hemmingsen, CEO al companiei de stat Sund & Bælt. „Pentru a finaliza legătura, trebuie să construim această conexiune.”

O variantă mai eficientă

Spre deosebire de multe tuneluri care se desfășoară sub apă – inclusiv tunelul Mânecii – care au fost construite folosind mașini de forat care săpa în pământ, secțiuni din tunelul Fehmarnbelt sunt construite deasupra solului și scufundate pe fundul mării. Hemmingsen a spus că această abordare a fost mai eficientă și mai bună pentru mediu.

Tunelul, care va cuprinde 90 de componente lungi de 217 metri și cântărind 73.500 de tone fiecare, este construit într-o fabrică care a fost construită special pentru proiect.

Secțiunile finalizate vor fi plutite pe apă și scufundate înainte de a fi conectate între ele pe fundul mării, care atinge o adâncime de aproximativ 30 de metri.

Hemmingsen a spus că realizarea tunelului seamănă mai mult cu construirea de componente electronice decât cu construcția tradițională. „Ceea ce facem acum nu este atât de mult un proiect de construcție normal, în care ai o mulțime de oameni care aleargă ca furnici mici într-un spațiu limitat. Este mai degrabă ca și cum construiești iPhone-uri.”

Există șase linii de producție – concepute pentru a fi „optimizate și slabe” – fiecare producând un element diferit al tunelului.

Hemmingsen a comparat asamblarea a aproximativ 900 de elemente mici împreună pentru a forma 90 de elemente mai mari ale tunelului cu „folosirea blocurilor Lego”.

„Dacă nu reușești la un element, îl poți înlocui efectiv”, a spus el. „Odată ce este gata, pare foarte simplu, dar din punct de vedere ingineresc există o mulțime de detalii care trebuie să fie la locul lor înainte de a putea începe.”

Un proiect de 7 miliarde de euro

Deși timpul de construcție al proiectului de 7 miliarde de euro (5,94 miliarde de lire sterline) este relativ scurt – lucrările au început în 2021 – a durat mult timp. Inginerii au pus mostre de beton în apa din zonă în ultimii 15 ani pentru a vedea cum reacţionează diferite amestecuri la nivelurile de sare. Proiectul este plătit printr-un împrumut garantat de stat care va fi rambursat cu taxe și a primit peste 1 miliard de euro de la Comisia Europeană.

Anders Wede, managerul zonei de construcții, a crescut în apropiere înainte să plece și să se întoarcă la lucru la tunel. El speră că fabrica – care va fi folosită în diferite proiecte odată ce tunelul va fi terminat – ar putea contribui la reducerea ratei relativ ridicate a șomajului din regiune.

„Regiunea de aici a suferit foarte mult în ultimii 20-30 de ani”, a spus Wede. „Ei [autoritățile locale] văd într-adevăr aceasta ca o oportunitate de aur de a avea o nouă șansă și poate că unele companii văd potențial în zonă”, a spus el. „Deci chiar își încrucișează degetele.”

Zona va beneficia de timpi redusi de călătorie către Germania, a adăugat el, și se așteaptă să vină mai mulți turiști din Europa prin Danemarca și în Suedia. „Înainte, acesta era colțul Europei”, a spus el. „Acum este centrul Danemarcei care merge în Europa.”

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

AerianNoutati

Wizz Air lansează prima rută de lung-curier în 2025

Wizz Air începe din 2 iunie 2025 zborurile de lung-curier, care vor...

NoutatiServicii

O alternativă de înaltă calitate la motorina tradițională

DKV Mobility, furnizor european de top de servicii și soluții de plată...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...