Home Logistică Stocul modern de spații industriale a depășit 5,4 milioane mp în S1
Logistică

Stocul modern de spații industriale a depășit 5,4 milioane mp în S1

61

Stocul modern de spații industriale din România a depăşit 5,4 milioane mp. Cea mai mare cerere (66%) este atrasă de Bucureşti. Cifrele sunt furnizate de cel mai recent raport întocmit de compania de consultanţă imobiliară Avison Young.

Bucureștiul a atras mai puțin de jumătate din livrări de spații industriale. O tendință despre care experții Avison Young se așteaptă să continue. Și aceasta datorită apetitului dezvoltatorilor și al chiriașilor de a-și extinde operațiunile în orașele secundare și terțiare. Evident, cu scopul de a acoperi mai mult teritoriu în ceea ce privește distribuția.

„Dezvoltatorii industriali au în plan să livreze încă 450.000 mp de spațiu logistic de clasă A până la finalul anului 2021. Ceea ce va însemna că 2021 va fi probabil la fel de prolific ca anii precedenți. Continuând astfel trendul impresionant de creștere. Această evoluție este în concordanță cu ultimii ani. De exemplu, în 2020, două treimi din livrările de spații industriale noi au avut loc în a doua jumătate a anului. Iar dezvoltatorii par să continue să rezerve terenuri pentru noi proiecte. Cu toate acestea, suntem mult în urma altor țări din regiune, precum Polonia, Cehia ș.a.”, a declarat Iuliana Bușcă, Head of Industrial Agency în cadrul Avison Young.

Scumpirea materialelor de construcție, impact în livrările de spații industriale

Scumpirea recentă a costului materialelor de construcție va genera livrări mai puțin speculative, explică experții Avison Young. Deoarece dezvoltatorii nu doresc să investească suplimentar fără a avea certitudinea că investiția va fi recuperată în urma chiriei. Această situație poate duce la amânarea unor planuri de livrare până în 2022. Proiectele de spații industriale programate pentru restul anului 2021 sunt concentrate în continuare în zona Bucureștiului. Dar Timișoara va atrage, de asemenea, o pondere importantă.

În prima jumătate a anului 2021, au fost închiriați aproximativ 350.000 mp de spații industriale și logistice moderne. Similar cu prima jumătate a anului 2020, când au fost închiriați aproximativ 340.000 mp., arată raportul Avison Young.

Cererea susținută de activitățile de producție precum și de industria retail a înregistrat o creștere în S1 2021. Vorbim de un spor de la 13% în 2020, la 18% în prima jumătate a anului 2021. Conform așteptărilor, cererea din partea sectorului e-commerce a crescut exponențial. De la aproximativ 3% în 2020, la 9% în S1 2021.

„În general, observăm un apetit pentru expansiune din partea companiilor chiriașe existente. Precum și de la companii internaționale, în special din e-commerce. Acestea doresc să intre pe piața locală pentru a stabili centre de distribuție regionale în România.” a explicat Laurențiu Duică, Senior Vice President în cadrul Avison Young.

Bucureștiul a atras 66% din cerere în prima jumătate a anului 2021, în scădere față de procentul de 72% înregistrat în 2020. Deva, Timișoara și Pitești au atras, de asemenea, o cerere semnificativă.

În ceea ce privește gradul de neocupare, scăderea numărului de proiecte speculative de dezvoltare se traduce prin reducerea decalajului dintre cerere și ofertă, care, împreună cu faptul că dezvoltatorii încearcă să umple clădirile existente, duc la un trend descendent al gradului de neocupare. Per total, gradul de neocupare al stocului industrial din România este de 6,0%, în timp ce în București a ajuns la 7,1%, arată raportul Avison Young.

Perspective

Experții Avison Young se așteaptă ca stocul logistic modern să continue să se extindă, fiind în continuare mult potențial pentru creștere și, de asemenea, să vadă noi dezvoltatori internaționali intrând pe piața din România în viitorul apropiat. De asemenea, valoarea chiriilor rămâne stabilă, deoarece contextul generat de criza materialelor de construcție contrabalansează presiunea descendentă asupra chiriilor.

De asemenea, experții Avison Young observă că cerințele chiriașilor pentru spațiile industriale și logistice devin din ce în ce mai specifice, orientate spre consumul redus de energie electrică: izolare optimizată, iluminat, stații de încărcare pentru vehicule electrice etc.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

LogisticăNoutati

WDP: Companiile preferă din ce în ce mai mult nearshoring-ul în favoarea offshoring-ului

Nearshoring-ul a câștigat o popularitate semnificativă în ultimii ani, înlocuind practicile tradiționale...

LogisticăNoutati

Vânzarea DB Schenker. Două oferte în valoare de 14 miliarde de euro pentru divizia de logistică

Grupul danez de transport DSV A/S şi un consorţiu condus de fondul...

LogisticăNoutati

Mitsubishi Forklift Trucks își completează portofoliul de stivuitoare electrice

Mitsubishi Forklift Trucks a prezentat recent noua serie de stivuitoare electrice cu...

LogisticăNoutati

Sameday cumpără grupul Pactic din Ungaria

Sameday, compania de curierat din grupul eMAG, continuă să-și dezvolte infrastructura regională...